인터넷 신청가능 항목 : 휴학, 복학, 지도교수신청/변경, 석박통합과정 중도포기, 석박통합과정 수업년한단축

 

* 기간 : 201881() ~ 824() 오후 400

 

휴학 및 복학

* 신입생의 경우 첫 학기 휴학은 불가

  (, 출산휴학, 육아휴학, 군입대휴학, 창업휴학은 가능)

1. 방법 : http://portal.korea.ac.kr 학적/졸업 학적사항 ·복학 신청(대학원)

2. 휴학 종류 및 세부사항

휴학 종류

신청가능

학기단위

재학연한

포함여부

휴학기간

포함여부

증빙서류

비고

군입대휴학

6학기

×

×

입영통지서

혹은

복무확인서

-증빙서류 없이 신청 불가

임신·출산

휴학

1학기~

2학기

×

×

임신진단서

(45일 이내

발급분)

-증빙서류 없이 신청 불가

-남학생 신청 불가

-최장 1

육아휴학

1학기~

2학기

×

×

가족관계증명서 혹은

주민등록등본

-증빙서류 없이 신청 불가

-8세미만 자녀에 해당

-최장 1

창업휴학

1학기

×

×

사업자등록증,

사업계획서

-증빙서류 없이 신청 불가

-최장 2(한 번에 2년 신청 불가,

학기마다 승인 받아야 함.

-인터넷 신청불가(학과행정실로 서류제출)

고시합격자

연수휴학

1학기

×

고시합격 및

연수교육

증빙서류

- 증빙서류 없이 신청불가

- 연수원 교육기간 만큼 휴학 가능

-인터넷 신청불가(학과행정실로 서류제출)

일반휴학

1학기~

2학기

없음

 

 

 

. 군입대휴학

   - 군입대휴학 학기는 학위논문 제출연한에서 제외되며, 입영취소나 연기 등으로 군입대사유가

      소멸될 경우에는 7일 이내에 신고하여 군입대휴학을 철회하여야 함.

   - 구비서류: (입대일 기재된)입영통지서사본 or 복무확인서 or 병적증명서 중 1.

      (병무청 발송 E-mail 포함)


. 군제대복학 : 제대일로부터 1년 안에 복학하여야 함(예시 참조)

      (예시) 2017430일 전역자는 20178월과 20182월 두번의 복학기회가 있음. 20188월 복학하려

                할 경우 전역일로부터 1년이 초과되어 휴학경과 제적됨. , 20182월까지 복학할 수 없을 경우

                필히 20182월에는 일반휴학(전역증 사본이 필요함)원을 제출하여야 함.

   - 구비서류: (제대일이 기재된) 전역증 사본 또는 병적증명서 1.

      ※ 군필자 복학생은 예비군 전입신고를http://portal.korea.ac.kr / 정보생활 / 예비군 전입신고

          에서 필히 신청


. 임신·출산휴학

    - ‘임신진단서(45일 이내 발급분)’를 첨부하여 신청함

    - 1명 출산 때마다 최대 1년까지 휴학이 가능하며, 휴학기간은 학위논문 제출연한에서 제외됨.


. 육아휴학

    - ‘가족관계증명서주민등록등본을 첨부하여 신청함

    - 8세 이하 자녀 1명당 최대 1년까지 휴학이 가능하며, 휴학기간은 학위논문 제출연한에서 제외됨.


. 창업휴학

   - 구비서류: 사업자등록증, 사업계획서

   -벤처기업 육성에 관한 특별조치법이 정하는 벤처기업의 창업(기업 대표인 경우에 한함)으로

      인한 휴학


. 일반휴학

   - 석사2, 박사(박사통합) 3년까지 가능하며, 6개월 또는 1년 단위로 연속하여 연장 가능

   - 기 신청기간 종료 후 기간을 연장하고자 할 경우 다시 신청하여야 함

   - 학위청구논문심사를 받고자하는 학기에는 반드시 복학 신청하여야 함

   - 수료생은 학위청구논문 제출연한에서 제외되는 "출산“, ”육아", "군입대" 창업의 사유로 휴학하는

      경우를 제외하고는 휴학할 필요가 없음.


자퇴 및 재입학 신청

 

   - 자퇴원서, 재입학원서 제출(인터넷신청 불가)

     : 지도교수 및 학과주임의 날인을 받은 후 학과행정실에 방문하여 제출한다.

   - 자퇴, 미등록, 휴학기간 경과 등의 사유로 제적된 자를 대상으로 당해연도 입학정원의 범위 내에서

     1회에 한하여 허가 함.

   - 재입학자의 재학연한은 최초 입학일로부터 학위청구논문제출연한(석사:6, 박사:10, 통합:12)

      으로 함.

   - 재학연한 내 수료가 가능할 시에만 재입학 가능함.

   - 휴학기간은 재입학 전 휴학기간을 합산함.

 

 

재학생 지도교수 변경

   - http://portal.korea.ac.kr 학적/졸업 학적사항 지도교수 변경신청

  

  

전공 변경

    - 전공변경허가원(양식)을 작성하여 학과행정실로 제출

    - 수료이후 전공변경 불가

 

신입생 지도교수 신청

    - 기간: 93()~7()

    - http://portal.korea.ac.kr 학적/졸업 학적사항 지도교수 신청

.박사통합과정 중도포기 및 수업연한 단축신청(조기수료)

 

   1. ·박사통합과정 중도포기 신청

  가. 기간 : 81() ~ 24() (학적변동기간과 동일)

. 방법 : http://portal.korea.ac.kr 학적/졸업 학적사항 석박사통합과정 중도포기 신청 : 

·박사통합과정에 있는 학생이 통합과정의 수학을 포기하고 석사로 변경을 원하는 경우 신청 함.

     (, 이 경우는 과정만 석사과정으로 변경되는 것이며 석사수료요건이 되더라도 통합과정을

  포기함과 동시에 석사로 수료하는 것은 아님. 신청한 학기 말에 성적확정 후 수료대상자를 선발함)

(예시) 201881일에 석박사통합과정 중도포기를 한 학생이 2018825일에 수료되는 것이 아님. 2018학년도 1학기에 중도포기 신청을 한 학생은 석사수료요건을 충족했을 시 2019년도 1학기(2019.2.25.)에 수료하게 됨.

- 수료이후 석·박사통합과정 중도포기 불가

   2. 수업연한 단축신청(조기 수료)

  가. 기간 : 93() ~ 21() <등록을 해야 학기가 반영되어 단축신청이 가능함>

  . 방법 : http://portal.korea.ac.kr 학적/졸업 학적사항 수업년한 단축신청

  . 학기 : 단축범위는 2학기(1) 또는 1학기로 함.

- 2학기 단축 : 6학기 초 학적변동 기간에 신청

- 1학기 단축 : 7학기 초 학적변동 기간에 신청

, 6학기 또는 7학기(해당학기 성적확정 후 수료사정 시점)의 전체 평균평점이 4.0이상만

    조기수료 및 졸업이 가능)

 

 

등록금 납부(재무부 공고 참조)

    1. 정규 등록 기간 : 2018824() 09:00 ~ 830() 16:00

[http://portal.korea.ac.kr 등록/장학 등록금고지서 고지서 출력] 지정 은행에 납부.

    2. 최종 등록 기간 : 2018910() 09:00 ~ 912() 16:00

 

 

 

복학예정자 수강신청

    1. 기간 : 821() ~ 23()

    2. 방법 : http://sugang.korea.ac.kr/graduate/ 로그인 후 신청

- 2018학년도 제2학기 복학예정자는 학적상태나 등록여부에 관계없이 재학생 수강신청 기간에

   수강신청 가능함. (, 2018824일까지 복학절차를 완료하지 않을 경우 수강신청 내용이 자동 삭제됨)

 

 

 

2018. 8.

 

대 학 원 장



Fall 2018 Guidelines for Changes to the Graduate Student Record


Online application available for the following: advisor selection/change, withdrawal from the integrated master’s-doctorate program, and reduction in coursework hours in the integrated master’s-doctorate program


  - Period: August 1 to August 24, 2018 (4:00 p.m.)


Applying for Leave of Absence & Re-enrollment


 - New students are not permitted to take a leave of absence in the first semester.

   (However, maternity leave, parental leave, military leave, and business start-up leave

    are permitted.) 


1. Procedure: Submit the application forms for Leave of Absence & Re-enrollment

   with the signatures of both the advisor and department chair to the department

   office in person (online application not available).

2. Types of Leave of Absence & Details

Type of Leave

Number of Semesters Permitted

Included in the Enrollment Period

Included in the Leave of Absence Period

Required Documents

Notes

Military Leave

6 semesters

×

×

Notice of enlistment

or confirmation of military service

- Submit required documents.

Maternity Leave

1-2 semesters

×

×

Medical confirmation of pregnancy

(issued within the last 45 days)

- Submit required documents.

- Not applicable to male students

- Up to one year

Parental Leave

1-2 semesters

×

×

Certificate of family relationship

or

resident registration records

- Submit required documents.

- Applicable to those with children

under the age of 8

- Up to one year

General Leave

1-2 semesters

None

 

 




A. Military Leave

 - Military leave is excluded from the thesis submission period. In the case that

        military enlistment is canceled or postponed, students must report the change

        within 7 days to cancel military leave.

    - Required Documents: a copy of the enlistment notice (with the enlistment date),

        confirmation of military service, or certificate of military service

        (including an e-mail sent from the Military Manpower Administration)

    

B. Re-enrollment After Completing Military Service

 - Students must return to school within a year from the date of military discharge

    (refer to the example below)

    ★Example: A student who has completed military service on April 30, 2017 may

                         return to school either in August 2017 or February 2018. If he attempts

                         to return to school in August 2018, he cannot re-enroll because more

                         than one year has passed since the date of discharge. However,

                         in the case that returning to school by February 2018 is not possible,

                         an application form requesting general leave of absence (with a copy

                         of the certificate of military discharge) must be submitted by

                         February 2018.

 - Required Documents: a copy of the certificate of military discharge or certificate

                                           of military service (with the date of discharge)

 

C. Maternity Leave

 - In order to apply for maternity leave, students should submit a medical certificate

    confirming pregnancy (issued within the last 45 days).

 - Students may take a leave of absence for up to one year for each childbirth,

    and the term of leave of absence is excluded from the thesis submission period.

 

D. Parental Leave

 - In order to apply for parental leave, students should submit a copy of the family

    relationship certificate or resident registration record.

 - Students may take a leave of absence for up to one year for each child under the

    age of 8, and the leave of absence is excluded from the thesis submission period.

 

E. General Leave

 - Students may take a leave of absence for six months or one year at a time and the 

    term may be extended continuously. Master’s and doctoral 

    (including master’s-doctorate integrated) students may take a leave of absence 

    for up to two years and three years, respectively.

 - For students who want to extend the term of leave of absence after the application     deadline, they must re-apply.

- Students must apply to re-enroll for the semester when the thesis examination 

    takes place.

- Those who have completed coursework do not need to take a leave of absence 

    except for maternity, parental, military, and business start-up leaves, the term of 

    which is excluded from the thesis submission period.



 

Withdrawal & Readmission


 - Submit the application forms for withdrawal and readmission with the signatures 

    of both the advisor and department chair to the department office in person 

    (online application not available).

- Those who were expelled due to withdrawal, unpaid tuition, and an excessive leave

   of absence period may be readmitted once depending on the admission quota for 

    that year.

- Readmitted students may maintain their enrollment status from the date of 

    enrollment up to the thesis submission deadline 

    (master’s: 6 years; doctorate: 10 years; master’s-doctorate integrated: 12 years).

- Readmission is allowed only if students are able to complete their program while 

    maintaining their enrollment status.

- The leave of absence term taken prior to readmission is included in the total leave 

   of absence period.



Change of Advisor


 - Visit http://portal.korea.ac.kr Student Records/Graduation 

   → Student Record Details Change of Advisor 



Change of Major

 - Submit an application form for change of major to the department office.

 - Change of major is not available after program completion. 



Advisor Selection for New Students


 - Period: September 3 to September 7, 2018

 - Visit http://portal.korea.ac.kr Student Records/Graduation 

   → Student Record Details Select Advisor 



Reduction of Coursework Period (Early Completion)


1. Withdrawal from the integrated master’s-doctorate program

   A. Period: August 1 to August 24 (Same as the period for changing student records)

   B. Procedure: Visit http://portal.korea.ac.kr Student Records/Graduation 

     → Student Record Details Master’s-Doctorate Integrated Program

      : Withdrawal Application: Students in the integrated master’s-doctorate program 

        who wish to withdraw from the integrated program and enter a master’s program

        instead should apply for withdrawal.

        (However, in this case, only the program itself is changed to a master’s program,

         thus a master’s degree cannot be obtained directly after withdrawing from the 

         integrated program even if completion requirements for the master’s degree 

         are met. Candidates for program completion are decided at the end of the

         semester of application after grades have been finalized.)

    Example: A student who withdraws from the integrated master’s-doctorate 

                            program on August 1, 2018 does not complete the master’s program 

                            on August 25, 2018. Should the student apply for withdrawal in the 

                            first semester of 2018 and meet completion requirements for the 

                            master’s program, he/she shall complete the program in the first 

                            semester of 2019 (February 25, 2019).

 - Withdrawal from the integrated master’s-doctorate program is not available after 

    program completion.


2. Applying for Reduction of Coursework Period (Early Completion)

   A. Period:  September 3 to September 21 (To accurately reflect the current semester,

                       registration is necessary before applying for early completion)

   B. Procedure: Visit http://portal.korea.ac.kr Student Records/Graduation 

               → Student Record Details Reduction of Coursework Period Application

   C. Semesters: Reduction is limited to either two semesters (one year) or 

                            one semester.

 - Reduction by two semesters: Apply during the student record changing period 

                                                         at the beginning of the 6thsemester

 - Reduction by one semester: Apply during the student record changing period 

                                                      at the beginning of the 7thsemester

     However, early completion and graduation is only available to students who have 

     attained an average GPA of 4.0 or higher by their 6th or 7th semester 

     (after the grade finalization and program completion evaluation period).



Payment of Tuition (Refer to the Treasury Bulletin)

1. Formal Registration Period: 9:00 a.m. on August 24 to 4:00 p.m. on August 30, 2018

   (Visit http://portal.korea.ac.kr Registration/Scholarships Tuition Bill 

   → Print Bill] Pay at the designated bank)

2. Final Registration Period: September 10 at 9:00 a.m. to September 12 at 4:00 p.m.




Course Registration when Re-enrolling


1. Period: August 21 to August 23

2. Procedure: Visit http://sugang.korea.ac.kr/graduate/ to register

- Students re-enrolling for the second semester of 2018 may register for courses during the course registration period for regular students regardless of their record or registration status (however, if the re-enrollment process is not completed by August 24, 2018, course registration data will automatically be deleted).



August 2018

 

Dean of the Graduate School